Uhhh – opet ti grčevi!

ponedjeljak, 28. siječnja 2019

Uhhh – opet ti grčevi!

Svi smo mi to već vidjeli: trkač iznenada počinje šepati ili naglo stane. S bolnim izrazom na licu pokušava pronaći položaj u kojemu bol nije tako jaka ili se rasteže kako bi umanjio bol.

Svaki čovjek to zna: bez obzira da li se to događa za vrijeme bavljenja sportom ili što je posebno podmuklo – kad spavamo, uhvati nas grč. Ponekad ga možemo osjetiti još danima, ali na sreću, grčevi su najčešće bezazleni. Da bole, bole, i najradije bi da ih nema.

Kako dolazi do grčeva?

Mišići se sastoje od nebrojenih vlakana. Ta su vlakna povezana finim živcima koji su odgovorni za stezanje i opuštanje mišića. Kada dođe do nenamjerne iritacije živca, mišić se više ne može opustiti. Tako dolazi do grča.

Uzorci

Postoje mnogi razlozi zašto se naši mišići grče:

  • uzimamo premalo tekućine
  • poremećena je ravnoteža elektrolita
  • nedostatak magnezija
  • pretjerano treniranje
  • umor
  • previše alkohola
  • kraći mišići, što je povezano s godinama
  • poremećaj živaca
  • poremećaj u krvotoku

Tko je posebno podložan

Prije svega kod mladih dolazi do grčeva. Zbog brzog rasta mladi trebaju mnogo minerala. I mnoge trudnice, upravo zbog veće potrebe za mineralima, muku muče s grčevima.

Savjet: Ako vas grčevi veoma često muče, najbolje bi bilo da se posavjetujete s liječnikom. Ponekad su uzrok grčeva i određene bolesti.

Što možemo učiniti protiv grčeva

U akutnoj fazi, kada je bol najveća, najbolje je što dublje i mirnije disati i nakon toga se lagano rastezati. Masaža mišića pomoću losiona za njegu ili masti od nevena pomaže. Toplina može pomoći da se opusti tvrdi mišić.

Kao preventiva je najvažnije održavati razinu elektrolita u tijelu.

  • U tome pomaže uravnotežena prehrana prepuna proizvoda od cjelovitih žitarica, mahunarki, voća, povrća, orašida i sjemenki. Tako bi trebali unijeti sve tijelu potrebne minerale.
  • Kalij se prije svega nalazi u bananama, riži i krumpiru.
  • Kalcij je u praktično svim mliječnim proizvodima.
  • Za posebno vrućih dana su mineralna voda i napitci s elektrolitima veoma dobri ako smo skloni grčevima; čista voda ne može nadomjestiti mineralne tvari koje smo izgubili znojenjem.
  • Na kraju, pomažu i preparati koji sadrže minerale. Oni dolaze u raznim oblicima – kao kapsule, šumeće tablete ili tablete za žvakanje.
  • Prije svega bi trebalo poraditi na prehrani. Nakon toga bi česti grčevi trebali biti stvar prošlosti.