Vitamin E jasan kao i uvijek

srijeda, 08. srpnja 2015

Vitamin E jasan kao i uvijek

Vitamini su organske molekule koje ljudima ne trebaju kao nosači energije, već za druge životno važne funkcije. Pošto većinu vitamina tijelo ne može proizvesti samo, moramo ih uzimati preko hrane. Jedan član te grupe je vitamin E.

Ne postoji samo jedan jedini vitamin E. Ovdje se radi o zajedničkom nazivu za cijelu obitelj antioksidanata. Oni u tijelu imaju sličnu funkciju, ali nemaju jedinstvenu kemijsku strukturu. Grupa vitamina E ima 16 članova.

Oni imaju mnoge pozitivne učinke na tijelo i zdravlje. Oni sudjeluju u stanično-biološkim procesima i utječu na funkciju određenih enzima. Vitamin E je dobar za kožu i kosu. Rane brže zacjeljuju, koža postaje zategnutija, kosa brže raste i jača je kod dobre opskrbe vitaminom E.

Mehanizam djelovanja ove grupe molekula štiti stjenke arterija, podupiru sprječavanje upala i jačaju imunološki sustav. Pored toga, imaju neurozaštitne efekte pa djeluju preventivno protiv Alzheimera. Ne treba podcijeniti njihovo djelovanje i kod prevencije od karcinomskih oboljenja.

Vitamin E je vitamin topiv u masti, koji se može taložiti u svim organima u tijelu, ali se pohranjuje uglavnom u masnom tkivu i nadbubrežnoj žlijezdi.

U hrani je zastupljen u visokovrijednim biološkim biljnim uljima kao što su ulje od pšeničnih klica, maslinovo ulje, suncokretovo ili sezamovo ulje. Ako želimo koristiti ulje za prženje, na raspolaganju nam je crveno palmino ulje ili biološko kokosovo ulje. Najbolji izvori vitamina E su orašasti plodovi i sjemenke (lješnjaci, jezgre pinije, bademi). Vitamin E se nalazi i u mnogim vrstama povrća (šparoge, grah, rajčica, brokula) i žitarica (pšenične mekinje, zobene pahuljice, rogač, kukuruz). Pošto životinje uzimaju vitamin E putem prehrane, i jaja, mlijeko i meso su izvori vitamina E.

Što se tiče dnevnog unosa, nema jedinstvenih preporuka. Brojke su na međunarodnom planu vrlo različite, pa ih stoga treba promatrati kao okvirne vrijednosti. Osim toga, dnevna potreba za vitaminom E jako ovisi o individualnim životnim i prehrambenim navikama.