ponedjeljak, 20. travnja 2015

U trendu je prehrana siromašna ugljikohidratima

Kruh siromašan ugljikohidratima, tjestenina siromašna ugljikohidratima, kolači siromašni ugljikohidratima… Jeste li se već susreli s pojmom "siromašan ugljikohidratima" („Low Carb“) – često u okvirima prehrane poznatih osoba ili novokomponirane prehrane sportaša – i niste znali što bi s tim? Zvijezde poput Heidi Klum, Angeline Jolie, Catherine Zeta-Jones … navodno se kunu u Low Carb dijetu, jer uz nju super mršave. U SAD-u je iz toga nastao pravi hit. Što se krije iza toga?

Low Carb znači hrana siromašna ugljikohidratima (ugljikohidrati na engleskom jeziku = Carbs). Time su krumpir, riža, tjestenina, kruh te vrste voća i povrća kao što su grašak, grah, kukuruz, banane, orasi… ali i sok od rajčice, shiitake gljive ili prženi češnjak koji su bogati ugljikohidratima izbačeni iz jelovnika. Naravno, tu spada i alkohol – osim rakije, whisky, ruma, koji ne sadrže nikakve ugljikohidrate (ako ih uzimate, onda u malim količinama!)
Ono što preostaje su meso, mast i vrste povrća kao što su salata, artičoke, patliđan, većina gljiva, špinat (naravno, bez brašna!), tikvice, koromač, zeleni grah, mahune… Konačno zbog probave moramo uzeti bar NEKE balastne tvari.

Low Carb dijeta prvobitno se nazivala i Atkinsova dijeta, koja je zabranjivala čak i mlijeko, a na početku nisu bili dozvoljeni niti voće (zbog sadržanog šećera!) niti povrće.

Low Carb je odlična dijeta za mesojede – ribu, meso i jaja smijete jesti koliko želite. Tu se ne moraju brojiti kalorije a i siti ste. Vučja glad za ugljikohidratima stalno prati ovu dijetu. Konačno, ugljikohidrati su najvažniji nosači energije u našem tijelu… Bez snage volje, ovu dijetu sigurno nećete moći provesti (ali to vrijedi za svaku dijetu)!

Zanimljivo je da Low Carb način prehrane ne koriste samo oni koji žele smršaviti. I mnogi sportaši se tako hrane. Razlog: čim se u tijelu potroše zalihe ugljikohidrata, razgrađuje se mast (postoje fitness modeli i bodybuilderi čiji se udio tjelesne masnoće izražava jednoznamenkastim brojem!) – ali muskulatura ostaje očuvana ili se čak povećava zbog visokog unosa bjelančevina putem mesa, ribe i jaja.

Onima koji posežu za Low Carb dijetom stručnjaci preporučaju da piju mnogo vode ili nezaslađenog čaja i dovoljno sportske aktivnosti. I još nešto: ako Low Carb prehranu koristite kao dijetu, razmislite o tome što na kraju te dijete – naime, niti Low Carb dijeta ne štiti od jo-jo efekta! A tek je vrlo mali broj onih koji stalno mogu jesti samo bjelančevine i masti…