utorak, 14. travnja 2015

Svi govore o balastnim tvarima – što je to i što čine

Nitko sa sobom ne želi tegliti mnogo balasta – pogotovo ne u obliku prekomjernih kilograma i tjelesne masnoće. No balastne tvari su jako tražene. Ne samo zbog toga što pomažu našoj probavi i da se lakše riješimo nepotrebnog balasta…

Balastne tvari su neprobavljivi sastojci koji se manje ili više nalaze u namirnicama i to u punozrnim proizvodima, voću, povrću, orasima i grahoricama, koji prolaze kroz crijeva – ali se ne probavljuju. Balastne tvari dijelimo na one topive u vodi i na netopive u vodi. U prvu grupu spadaju agar-agar (vegansko sredstvo za želiranje iz morske trave), guar (mljeveni guar), poluceluloza (prije svega u punozrnim proizvodima) te inulin (u čičoki, luku, cikoriji…) –  tvari vežu vodu u crijevu, napuhnu se i time povećavaju volumen stolice. To potiče crijevo da više radi i tako se u najboljem slučaju preveniraju svi problemi s probavom. Pored toga, hrana bogata balastnim tvarima je više zasitna, pošto dulje boravi u želucu. Balastne tvari skoro da nemaju kalorija…

U drugu grupu – oni koji se ne tope u vodi – balastnih tvari ubraja se lignin (iz drvenastih biljaka, ali i u jagodama i crnom ribizu), pektin (prije svega u jabukama, grožđu i kruškama) i celuloza… Ove balastne tvari također reguliraju stolicu, pozitivno utječu na crijevnu floru i pomažu pri obnavljanju željenih bakterija u crijevima. Tako bar glasi čista teorija.

Druga strana: neki ljudi se žale na pretjerano stvaranje plinova kad jedu hranu bogatu balastnim tvarima. Razlog tome leži u sojevima crijevnim bakterija koje stvaraju plinove a koje se dugo hrane balastnim tvarima.

Kao i kod svega drugog, istina je negdje u sredini: prehrana bez balastnih tvari – ali s mnogo brze hrane, bijelog brašna, bijele riže, šećera, masti i mesa – može dovesti do vrlo nepoželjnih zatvora i lijenosti crijeva.
Nije baš zdravo kasno navečer jesti velike količine punozrnih proizvoda i sirovog povrća – žitarice i celuloza mogu vas slijediti u snovima, pa ćete se sljedeće jutro probuditi uzdišući, uz plinoviti balon umjesto želuca.

Tko želi jesti mnogo balastnih tvari – iz voća, povrća, žitarica, sjemenki, orašastih plodova i grahorica – savjetujemo da se polako privikavaju na njih. Pijte uz njih mnogo tekućine (balastne tvari vežu vodu!) i ne pretjerujte s količinama, pa ćete najvjerojatnije ostati na zdravoj strani: dobar tek i uživajte!