Što je potrebno znati o temi »Sport i prekomjerna težina«

ponedjeljak, 10. travnja 2017

Što je potrebno znati o temi »Sport i prekomjerna težina«

"Kada je čovjek predebeo, jednostavno se mora baviti sportom i tada će se i kilogrami početi gubiti." To je, nažalost, krivo! Pročitajte ovdje više o savjetima o sportu za osobe s prekomjernom težinom.

Pretilost je jedna od najvećih prijetnji našem zdravlju. U zapadnim, industrijskim zemljama skoro svaka druga osoba je predebela! To je postala epidemija kojoj se moramo suprotstaviti... Pitanje je, kako to učiniti.

Tipični argumenti

»Samo još jedan mali zalogaj, pa desert i k tome limunada. Previše? Ma nema veze, višak kalorija od danas otići će sutra ujutro s vježbama.«

Zastanimo nakratko. Jeste li otkrili pogrešku u prijašnjoj izjavi? Ne, pa nisam uzela previše šećera i uopće nisam puno pojela. Ovo je fino varanje kojem danas skoro svi ljudi pribjegavaju. Pogrešno je, dakle, misliti da ćemo višak kalorija jednostavno izgubiti vježbanjem.

Sport ne vodi do gubitka težine. Ne vjerujete mi? Idemo malo u prošlost. U posljednjih 30 godina nije se puno promijenilo u načinu na koji se ljudi kreću – kreću se isto toliko koliko i prije. Usprkos tomu debljina i pretilost su sve češći. Znači nije samo stvar u kretanju.

Pravi razlog pretilosti

Istina je: pretilost ne možemo pobijediti trčanjem, plivanjem ili hodanjem. Razlog zašto ljudi postaju sve deblji je pogrešna prehrana.

Danas nam se često govori da možemo jesti koliko god želimo tako dugo dok se bavimo sportom. Ne samo da je to pogrešan stav, već može biti i opasan. Jednostavna istina koju sve manje ljudi želi čuti: želim li smršavjeti dovoljno je da promijenim način prehrane i da manje jedem. Samo bavljenje sportom nije dovoljno.

Masna jetra – i kod osoba s normalnom težinom

Pogrešna prehrana može štetiti i osobama koje nisu predebele. Previše kalorija, posebno šećer, nisu samo uzrok debljine. Oni su i uzrok

  • povišenog krvno tlaka
  • poremećaja u metabolizmu masti
  • krvožilnih oboljenja
  • masne jetre.

Naravno, nije novost da pretile osobe pate od tih oboljenja. Ali to je samo pola istine.

Gore navedena oboljenja pogađaju sve više i osobe s normalnim indeksom tjelesne mase (Body-Mass-Index). Oko 40% ljudi koji imaju takve probleme imaju normalnu težinu. Ono što je uzrok tome su pogrešne prehrambene navike.

Znači li jedna kalorija uvijek jednu kaloriju?

Mnogi ljudi danas vjeruju da je svejedno kako uzimaju kalorije. Pa, svejedno je uzmem li 400 kalorija putem limunade ili preko oraha. I dalje je to 400 kalorija, ili?

Nažalost i to je pogrešna pretpostavka. Takav stav nam već desetljećima podvaljuje prehrambena industrija.

Istina: Vrlo je važno otkud dolazi energija, iz oraha ili čokoladne pločice.

Kalorije iz šećera pohranjuju se u tijelu u obliku masti. Uz to one izazivaju daljnju glad. Nasuprot tome, kalorije iz masti su više zasitne. Dugoročno, prehrana bogatija mastima i siromašnija kalorijama je zdravija.

Sport – brzo mršavljenje

Dakle, da ne bi došlo do pogrešnog mišljenja. Sport je vrlo zdrav – a posebno je koristan kada želimo smršavjeti.  Sport pomaže u iskorištavanju kalorija. U kombinaciji s pravilnom prehranom, on uvelike ubrzava proces mršavljenja. Ali ako se ne promijene prehrambene navike, tada niti sport neće pomoći ako želimo smršavjeti.

Problemi sa sportom

Pretile osobe moraju međutim proći nekoliko prepreka prije nego li im sport postane stvarno zadovoljstvo. To je i logično, jer za teške ljude svako kretanje čini napor, oni ne vole kretanje i ne uživaju u njemu.

Što imamo više kilograma to moramo biti pažljiviji kod kretanja. Kod sportskih opterećenja može doći do većih problema s krvožilnim sustavom, zglobovima, tetivama i ligamentima.

Savjeti za uspjeh

Da bi se ti problemi smanjili odnosno, da spriječimo njihovo nastajanje, savjetujemo sljedeće:

Početi polagano
Rim nije nastao u jednom danu. Važno je da se ne pretjeruje, posebno na početku. Dovoljno je da se tri do četiri puta tjedno ode u šetnju od 20 minuta, da se pokrene krvožilni sustav. Kada to postane lako, može se polagano pojačati intenzitet kretanja.

Izabrati pravu vrstu sporta
Nisu sve vrste sportova prikladne za sve ljude. Trčanje je npr. za pretile osobe jedno ogromno opterećenje za zglobove. Za početak najbolji su sljedeći sportovi:

  • vožnja biciklom
  • plivanje
  • nordijsko hodanje
  • trening s bučicama (mali utezi)
  • aqua fitness
  • skijaško trčanje
  • veslanje

Ne smije se pretjerivati
Bolje je umjereno se kretati četiri puta nego jednom ali preintenzivno. Na početku je vrlo važno da ne pretjeramo. Ako se nakon jedne jedinice treninga tri dana ne možemo pokrenuti, tada će nestati sva volja i veselje.

Uvesti naviku
Najjednostavnije je učiniti sport i kretanje fiksnom navikom. Nakon nekoliko mjeseci nećemo morati više razmišljati i činit ćemo to automatski. Međutim to znači da ćemo trenirati bez obzira na vremenske prilike – ne moramo uvijek vježbati na otvorenom. Trebamo ostati fleksibilni i sve će biti jednostavnije.

U grupi ili sam?
Jedno je sigurno: Ako treniram s drugim ljudima tada raste i motivacija. Na kraju, ne bih baš htio biti zadnji, a i zabavnije je u društvu.
Ali Vi biste radije sami trenirali? Nema problema. Važno je da to Vama odgovara i da redovito vježbate.

Pričinja li mi to zadovoljstvo?
Ukratko: Bez uživanja nećete daleko dospjeti. Zato moramo izabrati sport koji nas veseli i s kojim ćemo se rado baviti.

Kombinacija je najbolja
Najbolje je kada imamo više različitih treninga, a ne da se koncentriramo samo na jedno područje. Najbolja je kombinacija treninga snage i treninga izdržljivosti s redovitim kretanjem svaki dan.

  • Trening snage oblikuje i mijenja tijelo. Povećava se mišićna masa i gubi se mast. Više mišića znači pojačani metabolizam. Tijelo će tada i u stanju mirovanja razgrađivati kalorije. Osim toga zglobovi se počinju stabilizirati.
  • Trening izdržljivosti jača srce i krvotok, dobar je protiv visokog krvnog tlaka i snižava razinu kolesterola.
  • Svakodnevno kretanje: Svaki dan nude nam se mnoge različite mogućnosti kretanja. Ne moramo uvijek koristiti pokretne stepenice ili lift. Kraće udaljenosti možemo i propješačiti. Tako ćemo se više kretati i to bez dodatnog napora.

Kombinacija pravilne prehrane i sporta istopit će kilograme. Probajte! :)