Sport u zimi: problem ili ne

utorak, 12. siječnja 2016

Sport u zimi: problem ili ne

Sport je zabava. Ali čovjeku prođe potreba za takvom zabavom kada su vani minusi. Da nam zima ne bi pokvarila zabavu, ovdje je nekoliko osnovnih pravila.

Koje vrste sportova su prikladne?

Ne odgovara svaki sport hladnim zimskim danima. Kod temperatura oko smrzavanja najbolji su sportovi na izdržljivost s ravnomjernim opterećenjem. Kod njih je disanje polakše i pliće, što rasterećuje pluća. Tu su prikladni skijaško trčanje, planinarenje, jogging i hodanje.

U zimi izbjegavajte sportove s intenzivnim intervalima ili tempom treninga.

Želite li voziti bicikl, imajte na umu efekt vjetra. Zbog vjetra u leđa stvarne temperature padaju, pa tako minus 10 stupnjeva brzo postaje minus 30. Sasvim drugi kalibar.

Važna je dobra odjeća

Alfa i omega kod tjelesnih aktivnosti je odgovarajuća odjeća. Uglavnom bi trebalo nositi vodootpornu i prozračnu odjeću, koja vlagu tjera prema van. Tako se tijelo neće prebrzo hladiti.

Važno je također imati više slojeva odjeće. Međutim među slojevima mora postojati cirkulacija zraka. Inače para ne može izaći i odjeća ostaje vlažna. Pamuk je u ovom slučaju najlošiji izbor, jer upija znoj. Vanjski sloj mora biti otporan na vjetar, ali ipak prozračan.

Nemojte nositi previše slojeva, jer će Vam postati prevruće. Najbolje je, kada je na početku treninga još svježe.

Budući da zimi rano pada mrak, dobro je ponijeti reflektore, džepnu svjetiljku ili svjetiljku koja se nosi na čelu. Tako ćete brže primijetiti ostale sudionike u prometu.

Obavezno nosite kapu i rukavice (prozračne). Oko 40 posto tjelesne topline gubi se preko glave. Ako je na zemlji snijeg ili pak sja sunce, dobro je imati sunčane naočale. Tako Vas sunce ili snijeg neće zaslijepiti, a oči Vam zbog hladnog vjetra neće suziti.

Ako se odlučite za bicikl, dobro je imati kaljače (vrsta obuče koja se stavlja na cipelu).

Sve se svodi na pravilno disanje

Što je zrak hladniji, to je važnije pravilno disati. U suprotnom se sluznica ohladi i postane suha.

Udišite kroz nos. Tako se zrak istovremeno ugrije, navlaži i filtrira (od bakterija i nečistoće), te predstavlja manje opterećenje za pluća. Izdahnite na usta.

Ako je hladnije od minus 10 stupnjeva potrebno je oko usta omotati šal ili nešto slično.

Na oko minus 20 stupnjeva Celzijusa otkazuju se internacionalna skijaška trčanja. Na toj temperaturi zrak je tako hladan, da se više ne može dovoljno ugrijati. To čini ekstremno opterećenja za pluća.
U takvim uvjetima i pri takvim temperaturama vježbajte unutra, jer sport na otvorenom bi donio više štete nego koristi.

Dobro zagrijani imajte češće kraće treninge

U zimi je izuzetno važno da se tijelo dobro zagrije prije sportske aktivnosti. Zbog hladnoće tijelu je potrebno dulje vrijeme da dođe na određenu temperaturu, a to povećava rizik od ozljeđivanja.

I onda kada ste zagrijali tijelo, važno je da na početku ne krenete prebrzo.

Budući da se zimi tijelo vrlo brzo hladi, ne smijete predugo trenirati. Bolje je češće trenirati, ali u kraćim periodima.

Nakon treninga

Najvažnije je, odmah obući suhu odjeću. Bolje je biti 20 sekundi bez ikakve majice na hladnoći, nego 15 minuta s vlažnom odjećom u autu. Vlažnost pogoduje prehladama itd.

Vježbe rastezanja je najbolje raditi kod kuće, u toplom. Ništa nije gore, i to stalno ponavljamo, od stajanja na hladnoći u vlažnoj odjeći.

Uzimajte puno tekućine.

Ne zaboravite prije i nakon treninga uzeti dovoljno tekućine. Čini nam se da je u zimi osjećaj žeđi slabiji, ali unatoč tome vrlo je važno uzeti dovoljno tekućine.