Postizanje ciljeva u fitnessu pomoću SMART metode

utorak, 22. studenoga 2016

Postizanje ciljeva u fitnessu pomoću SMART metode

Želite zdravije živjeti, više se baviti sportom ili izgubiti nekoliko kilograma. Ali usput zaboravite što Vam je bio prvobitni cilj. Da se to ne bi ponovno dogodili, postavite si SMART (pametne) ciljeve.

Svi smo mi to već doživjeli. Želimo nešto poduzeti, postavimo si cilj i činimo sve da bismo ga postigli. Jedno vrijeme.

Bez obzira radi li se o postizanju fitness ciljeva, gubitku težine ili zdravom životu – nije to baš uvijek tako jednostavno. Prije ili kasnije ponovno nas preuzme svakodnevnica. Jedan dan nemamo vremena za trening, drugi dan je vrijeme loše. I naše dobre namjere izgube se u svakidašnjem sivilu.

Loše planiranje = neuspjeh

Česti uzrok neuspjeha je loše planiranje. Tu se odlično uklapa engleska poslovica: »Failing to plan is planning to fail.« To otprilike znači: ako loše planiramo to je isto kao da smo isplanirali kako ne uspjeti.

Dobra vijest je da postoji metoda za planiranje ciljeva – SMART-metoda. Svako slovo označava jedan potporni stup planiranja.

S = specifični ciljevi

Kada imate konkretni cilj, lakše ga je ostvariti. »Želim postati učinkovitiji« ili »Želim zdravije živjeti« nisu konkretni ciljevi. Njih nećete ni postići, jer nema ništa konkretno što bi se moglo postići. Što znači učinkovitost? Tjelesna, mentalna? Kako želite zdravije živjeti? Tako da se više bavite sportom, ili da promijenite način prehrane? Ako ne definirate što je potrebno postići, onda to niti ne možete postići. Dakle, Vaši ciljevi moraju biti specifični, kao npr.: »Želim smršavjeti.« ili »Želim manje pušiti.« Formulacija cilja mora ukazivati na smjer u kojem želite ići.

M = mjerljivi ciljevi

Ovdje se radi o tome da možete provjeriti odnosno izmjeriti jeste li postigli cilj. »Želim smršavjeti« je specifični cilj, ali ne može se izmjeriti jeste li na pravom putu ili jeste li možda već ostvarili taj cilj. Budite, dakle, još konkretniji: »Želim smršavjeti 5 kila.« ili »Želim se baviti sportom tri puta tjedno po pola sata.« - to su mjerljivi ciljevi.

A = atraktivni ciljevi

Važno je i da ciljevi budu privlačni i izazovni. »Više ne jedem slatkiše« je hvalevrijedan cilj. Ali ako to nije ono što uistinu želite, jer uživate u slatkom, onda nećete uspjeti. Neka Vam ciljevi ostanu atraktivni. Jedna od mogućnosti je »Neću ništa grickati na poslu« ili: »Jest ću grickalice samo vikendom«.

R = realni ciljevi

Ako imate 40 godina i kao cilj si postavite da želite postati uspješni profesionalni nogometaš, tada to i nije realno. Naravno da smo često vrlo ambiciozni, i ovaj primjer je malo pretjeran. Ali ako se npr. niste godinama bavili sportom i želite za dva mjeseca trčati maraton, vjerojatno Vam to neće uspjeti. Premalo vremena je za treniranje, i neuspjeh je neizbježan. Ostanite realni i u okvirima svojih mogućnosti. Maraton za godinu dana – to je već bolji, realniji cilj.

Dodatna prednost realnih ciljeva je što se ne mora sve odmah mijenjati. Može se početi s manjim koracima.

T = »termin – ciljevi«

Postavite si rok. Kada želite ostvariti svoj cilj? »Smršavjet ću 5 kila« je dobro, ali do kada? Za dva mjeseca ili u sljedećih petnaest godina? Odredite si rok do kada želite ostvariti svoj cilj. Time ćete sami sebi postaviti mali pritisak koji će Vam pomoći da se fokusirate na ono što želite.

To je SMART metoda. Jednostavno probajte. Vidjet ćete da će Vam lakše ići u ostvarivanju svojih namjera. Ova metoda nije samo za postizanje fitness ciljeva. Možete ju primijeniti za sve namjere i u svim mogućim područjima.