O isprekidanom postu

srijeda, 20. rujna 2017

O isprekidanom postu

Ludi sve više prakticiraju novi trend posta, isprekidani post?

Što je isprekidani post?

Pojam »isprekidani post« označava različite vrste povremenog odricanja od hrane. Radi se o tome da jedno vrijeme ne konzumiramo nikakve kalorije. To na različite načine pozitivno utječe na tijelo, a time i na zdravlje.

Što kažu istraživanja?

Isprekidani post je posljednjih godina bio tema mnogih istraživanja na različitim živim bićima. Djelovanje je uvijek bilo isto. Povremeno odricanje od jela produžilo je životni vijek kvašćevih stanica i usporilo je znakove starenja kod miševa. Iako su istraživanja na ljudima tek u tijeku, rezultati su već sada pozitivni.

Kako dugo bi trebalo prakticirati isprekidani post?

Nije potrebno gladovati cijeli život da bi se postigli pozitivni rezultati isprekidanog posta.

U jednom istraživanju miševi su svaka dva mjeseca bili na postu četiri dana, pri čemu su prvi dan dobivali 50% kalorija manje a sljedeća tri dana 90% kalorija manje nego uobičajeno. Zbog tih redovitih perioda posta ove inače vrlo osjetljive životinje oboljele su od raka 45% rjeđe nego inače. To je bio i glavni razlog zašto se njihov životni vijek statistički značajno povećao.

Post je na više načina imao pozitivan učinak na tijelo miševa, npr. na njihov obrambeni sustav i životinje su postale aktivnije od onih koje nisu postile.

Slična istraživanja provedena su i na ljudima koji su u periodu od tri mjeseca postili pet dana mjesečno. Pozitivni rezultati bili su slični kao i kod miševa.

Ima li isprekidani post dugoročno pozitivan učinak na tijelo, to je trenutačno tema različitih istraživanja – također i u Grazu. Tamo su znanstvenici dokazali da post kod miševa aktivira proces samočišćenja stanica, takozvanu autofagiju, pri čemu se toksini izlučuju iz stanica. Osim toga post je smanjio krvni pritisak i zaustavio upalne reakcije. Sada se u Grazu provodi jedna dugoročna studija na ljudima, a prvi rezultati izgledaju vrlo pozitivno.

Kako djeluje isprekidani post?

Na to pitanje ne postoji samo jedan odgovor. Postoje mnogi različiti ciklusi posta i još uvijek nije sigurno koji od njih je najbolji. Ali možemo poći od činjenice da svaki ciklus ima pozitivan učinak na tijelo. Pogledajmo detaljnije pojedine cikluse:

  • 24/24
    Ovdje se naizmjenično normalno jede jedan dan a drugi dan skoro ništa. Ali ta varijanta je uspjela samo nekolicini osoba.
  • 20/4
    Kod ove varijante se posti svaki dan i to 20 sati. Za konzumiranje hrane ostane tako svaki dan četiri sata. Međutim u tom periodu osoba mora unijeti sve nutrijente koji su potrebni tijelu. Nije uvijek najbolja varijanta i često zahtijeva veliki napor.
  • 16/8
    Ovdje se posti 16 sati a osam sati dnevno može se jesti. To je varijanta koju je najlakše postići. U principu dovoljno je da se izbaci jedan obrok (doručak ili večera) da bi se postiglo 16 sati posta.

Koji ritam je najbolji?

Trenutačno se provode istraživanja o tome koji ritam je najzdraviji. Dok se ne objave rezultati, znanstvenici iz Graza preporučaju da se povremeno izbaci doručak. Tako se vrijeme bez konzumiranja hrane povećava na 16 sati, što pozitivno utječe na zdravlje.

Napomena: Molimo da se uvijek posavjetujete s liječnikom prije nego počnete s tretmanom posta. Postoje ljudi koji na to ne reagiraju dobro, odnosno koji ne smiju postiti. S postom želimo učiniti nešto dobro za tijelo, a ne oštetiti ga. Razgovarajte, dakle, uvijek sa svojim liječnikom ili liječnicom o tome je li tretman postom prava opcija za Vas.