Uzroci nesanice

ponedjeljak, 25. srpnja 2016

Uzroci nesanice

Sve više ljudi pati od poremećaja spavanja. Za to je krivo i ovo naše moderno doba. Ovdje ćete saznati nešto o najvećim modernim uzrocima nesanice.

San je važan. Bez njega ne možemo normalno funkcionirati. Ipak danas se sve više govori o epidemiji nesanice. Oko jedna četvrtine svih ljudi redovito ne može zaspati ili se noću bude. To ne dovodi samo do smanjene tjelesne i duhovne produktivnosti već ima i psihičke posljedice, od lošeg raspoloženja pa sve do stresa.

Tijelo se tijekom sna obnavlja i puni svoje rezerve, na način da sve funkcije vraća u normalno stanje. Krvni tlak se snižava, tjelesna temperatura pada, disanje i puls se usporavaju. Nažalost, moderni način života više ne može tijelu priuštiti ovakav odmor. Nikada nije bilo toliko uzroka nesanice kao danas. Ona počinje s jednostavnim stvarima kao što je buka i proteže se čak do onih svakodnevnih aktivnosti kao što je gledanje televizije.

Buka

To je danas jedan od najvećih uzroka nesanice. Posebno ako čovjek živi uz vrlo prometnu cestu ili pokraj željezničke pruge. Općenito mišljenje je da se čovjek privikne na buku. Ali to je samo djelomično točno. S vremenom opet prospavamo cijelu noć, ali buka veća od jedne određene granice ipak ometa naš san. To šteti kvaliteti sna, koja je skoro važnija od trajanja sna. Dugoročno, zbog buke dolazi do povećanja krvnog tlaka, izlučuju se hormoni stresa itd. Smrtnost ljudi koji su stalno izloženi buci, je veća. Ako ste Vi izloženi takvoj situaciji, trebate hitno potražiti neko rješenje. Hoćete li se preseliti, ugraditi prozore sa zvučnom izolacijom ili ćete koristiti čepiće za uši, to ovisi o Vama. U svakom slučaju trebali biste nešto poduzeti protiv stalne izloženosti buci.

Plavo svjetlo

Plavo svjetlo zrače moderni ekrani, kao što su televizor, smartphone ili računalo. To svjetlo je problem. Znanstvenici su otkrili, da oko ima posebni sustav živčanih stanica koji je odgovoran samo za prepoznavanje plavog svjetla. Tijekom dana, sunčeva svjetlost ima visoki udio plavog. To je znak našem tijelu da počne izlučivati hormone stresa, kako bi ostalo budno i aktivno. Prema večeri smanjuju se plavi tonovi u svjetlu i počinju dominirati žuti i crveni tonovi. Tijelo tada izlučuje melatonin, koji nam pomaže zaspati. Ali navečer mi palimo umjetno plavo svjetlo. Mozak se aktivira, što tijelo dovodi do zbunjenosti o dobu dana. Kada na taj način „razbudimo“ mozak, kvaliteta spavanja postaje lošija i ne dolazi do pravog odmora tijela. Taj proces nije tako intenzivan da bismo ga bili svjesni, ali s vremenom dolazi do sve većih posljedica. Jedna od prvih mjera može biti da sva umjetna svjetla (svjetiljke) stavite na tople boje. Za smartphone i računala postoje aplikacije Gratisapps, koje mijenjaju boju ekrana ovisno o dobu dana.

Stres

I stres je jedan od faktora koji utječu na spavanje. Posebno kronični stres može dovesti do kraćeg vremena spavanja, što u konačnici vodi do manje odmora a time opet do više stresa zbog smanjene produktivnosti i emocionalne razdražljivosti. Začarani krug. Važno je da što je više moguće smanjite uzročnike stresa. Nažalost u današnje vrijeme ima bezbroj potencijalnih „okidača“ stresa. Pokušajte ih izbjegavati ili, još bolje, potpuno odstraniti. Djelotvorno sredstvo protiv stresa su tehnike opuštanja i sport.

Loše navika

Današnji moderni stil života je vrlo prevrtljiv. Mnogi ljudi imaju navike koje jednostavno nisu kompatibilne s prirodnim ritmom tijela. Problem je što u ovom našem brzom načinu života više ne slušamo svoje tijelo. Kada smo umorni, posežemo za kofeinom i sličnim, umjesto da se nakratko odmorimo. Često nemamo vremena za normalni ručak. Glavni obrok pomičemo za navečer, a i onda nam je teško jesti. Na taj način, a i zbog sportskih aktivnosti za koje imamo vremena samo navečer, pada kvaliteta sna. Tjelesna aktivnost opet pobuđuje krvotok, što vodi do problema posebno navečer kada se tijelo polako sprema na počinak. K tome dolaze i neredoviti ritam spavanja, nema fiksnog vremena kada idemo spavati, a nedostaju nam i rituali prije spavanja. Svaki ovaj faktor pojedinačni i nije tako strašan. Ali kod većine ljudi pojavljuje se više ovih faktora zajedno, njihovo negativno djelovanje se povećava i prije nego smo toga svjesni, dolazi do ozbiljnih poremećaja u spavanju.